Filk u nás PDF Tisk Email
Domácí
Napsal uživatel Marvin   

Termín “filk” patří do fandomového slangu a u nás není příliš používán. Samotný předmět tohoto výrazu však u nás existuje delší čas. Jedná se o fandomovou hudební tvořivost, která zde vznikla spontánně, nezávisle na zahraničních vzorech.

Čistě soukromé hraní a zpívání se stalo podhoubím pro několik významných veřejných prezentací tohoto osobitého žánru, který lze u nás dělit na tvorbu vycházející z populárních děl žánru SF & F a laskavě je parodující (barbar Conan, Star Trek apod.) a na satirické písně komentující fandom a jeho osobnosti a aktivity.

Výjimkou z tohoto dělení je činnost Poetického společenstva spojená se Společností přátel díla pana J.R.R.Tolkiena. Jejich tvorba je vážně míněnou poctou Středozemi a Tolkienovi jakožto jejímu tvůrci. Ve vrcholném období toto společenstvo na tolkienovských akcích koncertovalo a mnohé písně z jeho rozsáhlé produkce si získaly mezi podobně zaměřenými posluchači své příznivce (jako např. Rohan, Námořníkova žena nebo Minas Tirith). V současnosti právě tito příznivci pokračují v další tvorbě a spontánní interpretaci starších děl. Na stránkách Poetického Společenstva se lze seznámit s jeho historií i současností a jsou zde ke stažení i texty a hudební ukázky. V minulosti vyšel jako fanzin jejich zpěvník The Lord of the Songs a na Tolkienconu 2005 byl pokřtěn zpěvník Poetického společenstva a hostů Písně ze Středozemě, vydaný nakladatelstvím Straky na vrbě. Na uvedených stránkách je i zmínka o následnickém Falešném Společenstvu (opět dosti mlhavém uskupení) a jeho hudebně-divadelních show. Tolkienem inspirované jsou též elfí písně na stránce Laisi Finwen, psané přímo v quenijštině (s českým komentovaným překladem), je zde i zmínka o CD nazvaném Mandë omentainë.

Některé písně obou Společenstev zazněly i na Tolkienconu 2004 a se značným ohlasem se zde setkal i muzikál LOTR v podání dua Mirek a Rosťa. Dokázali přezpívat děj trilogie za použití úryvků více jak třiceti folkových, country i popových písní (s patřičně upravenými texty jako např. Z rodného Dna pytle, Co na Nazgúly neplatí nebo Sbohem pane Frodo). Mírně rozšířená verze zazněla na Parconu 2004.

Dalším průkopníkem veřejných vystoupení v rámci conů je známý conanolog Nalim Lidochaz. Ten od premiéry na Draconu 1997 zpestřuje své přednášky o barbaru Conanovi hudebními ukázkami “autentických verzí” známých písní, u kterých s překvapením objevuje zmínky o cimmeřanském hrdinovi. Časem se nespokojuje jen s písněmi pouštěnými ze záznamu a zpívá a hraje některé písně přímo na pódiu. A na důkaz životnosti těchto pouští se často do zpěvu a hry na hudební nástroj i mimo program, na party, obklopen houfem posluchačů. Dosavadním vyvrcholením jeho snah je sborník Gulistánský samizdat, obsahující mimo jiné i texty písní a hlavně jeho CD příloha Conanledy. Ta obsahuje celkem 19 titulů, jako např. název CD inspirující Nesem Vám conanoviny, či Belitinu milostnou píseň nebo lidovou Bača z Cimmérie. Tento počin je a asi i dlouho bude, díky relativně početnému nástrojovému obsazení a zpracování v hudebním studiu, nejprofesionálnějším hudebním artefaktem na české fandomové scéně. Navíc autor má i nadále každý rok novou přednášku o Conanovi zpestřovanou dalšími skladbami. Písně, které měly premiéru na Fénixconu 2004 pak spojují svět Conana se Středozemí a autor je v tomtéž roce nazpíval na CD Skurut Zlúgh: Česko hledá Superistari (tituly hovoří za vše: Trampové z Mordoru, Valarnoce nebo Na burzu do Lúgburzu). O rok později u příležitosti další přednášky na Fénixconu vychází souběžně celkově už třetí CD Conan v Nipon Koku, obsahující písně inspirované hlavně světem animovaného filmu: Ferda Nemravenec, Animákova panenka či Psychiatrický rokenrol. V roce 2006 navázal titulem Conan - fantom opery (Óda na blbost, Árie vodníka, Proč bychom se neděsili).

Nalimův průkopnický sborník s CD přílohou měl svou premiéru na Draconu 2000, leč o palmu prvenství je jen o několik hodin připravil na stejném místě představený zpěvník a CD Draconské vánoce. Tento komplet je výsledkem činnosti tzv. Grónské sekce, stojící za texty těchto nových koled. K hudební realizaci pak byl přizván širší kolektiv brněnských fanů, který se pod dojmem svého neškoleného a syrového zpěvu pokřtil na Funebrální sbor Lumík. Samotné CD s drzým podtitulem “zcela nezpochybnitelně první české filkové album” vyšlo v minimalistickém nákladu 3 kusů a jeho poslech si museli přetrpět posluchači na jeho křtu, který zneužil dnes již tradičního výpadku premiéry dabingu Stopařova průvodce po galaxii a připravil tak nic netušícím návštěvníkům opravdu nečekaný hudební zážitek. I když CD je opravdu spíše kuriozitou, zpěvník se stal díky mnohem vyššímu nákladu a textům s notami dosti populární. Stejně jako CD obsahuje 9 písní s tituly jako Nesem vám fanziny, Tři fanové – Valaši nebo Půjdem spolu na Eurocon. Koncem roku 2004 vyšlo další CD Osada na Měsíci obsahující upravené trampské písně s širokým záběrem v rámci SF&F žánru a tituly jako Nostromo, Chlapci z Impéria a Až ztichne Mordor v dáli.

Jedním z vrcholů Prvního samostatného Star Trek conu v roce 2001 byla Star Trek Late Night Show – rozsáhlé hudební vystoupení, jehož podstatnou část tvořily písně v podání Holodoctora (Aleš Kadeřábek) a Zuzany Trinkwitzové s názvy jako Když mě brali do Flotily, Hej pane Chakotay a Borgská queen. Jak už pojmenování akce napovídá, jejich zaměření bylo převážně na Star Trek, i když úplně největší ohlas měla píseň inspirovaná seriálem Babylon 5. Přednes i hudební doprovod byly na vysoké úrovni a i tento počin si zasloužil zvukové vydání na CD The best of Star Trek kabaret. Některé písně zazněly už na Draconu 1999, ale jen jako okrajová vložka v rámci Star Trek kvízu. Na Euroconu 2002 byla Star Trek Late Night Show jedním z vrcholů, část vystoupení byla dokonce bigbeatovým koncertem. Když klub CZ Kontinuum na podzim 2002 pořádal setkání s Robertem Picardem (představitelem holodoktora v seriálu Star Trek - Voyager), zazpívali si Picardo a Kadeřábek dokonce duet. V témže roce 2002 měla v časopise Irelevantní svět, vydávaným CZ Kontinuuem, premiéru nová nepravidelná rubrika Flotilní zpívanky, přinášející filkové parafráze od členů klubu.

Tuzemský filk jednak parafrázuje existující písně, přičemž žánrově čerpá z folku, popu i dechovky, jednak vzniká vlastní tvorba, zaměřená i na vážnější poctu žánru fantasy (hlavně J.R.R.Tolkienovi), obdobně jak je tomu v zámoří. Příbuznost filku s fantextem vedla k prvním českým písním inspirovaným seriály Xena a Hvězdná brána. Na Parconu 2005 v Chotěboři se uskutečnila už druhá filková soutěž zaměřená na Star Wars: CSWU hledá SuperStar. Redakce slovenského SF časopisu Fantázia má vlastní hymnu - Fantazionálu. Na Slovensku též vzniklo ambiciózní a na profesionální úrovni vytvořené fantasy CD Bard Songs, nahrané na přelomu let 2000-2001 Dušanem "Dukem" Fabianem. Zvláštností je angličtina jako jazyk textů a kromě Tolkienovy Dwarf Song obsahuje i například Sapkowským inspirovanou píseň For Those Who Died či rozsáhlou vlastní práci Ferien. Na srovnatelné úrovni je i hororový projekt "virtuálního soundtracku" Diablova kniha realizovaný v letech 2002-2003, jehož autorem je Peter Pikna.

Futuristická SF hudba má díky možnostem počítačů ve spojení s elektronickými nástroji svůj početný okruh amatérských autorů. Tito se však zaměřují většinou jen na hudební kompozice bez textů a zpěvu, často kombinované s počítačovou grafikou či hrou. Příkladem je CD Filipa Oščádala Dissolver obsahující skladby jako Pandemonium, Plasmatic Voyage či Masque Of The Red Death, které bylo pokřtěno na Draconu 1997. Každopádně mnohem menší okruh posluchačů, daný počtem fanoušků u nás, omezuje jakékoli snahy o vydávání těchto pokusů o vlastní filk. Naopak nadšený ohlas na kvalitní veřejná vystoupení pravděpodobně povzbudí další amatérské hudebníky k tvorbě a prezentaci svých písní v rámci programů conů.

Marvin, člen Grónské sekce